Vakantietocht Rondje Nederland

HomeZeilen voor ..VakantiezeilersVakantietocht Rondje Nederland

23 juli 2017 Rondje Nederland: Enkhuizen-Texel-Ijmuiden-Zeeland

We verzamelen zondagmiddag 23 juli in Enkhuizen: 12 volwassenen en 15 kinderen in de leeftijd van 5 tot 15 jaar. Na een spontane borrel op de Anjana, togen we naar ’t Ankertje voor een gezamenlijk gelag en ons eerste palaver. We besluiten bijtijds te vertrekken de volgende dag, zodat we een uur voor hoog water bij Den Oever zijn.

Om 8.00 uur is iedereen onderweg. We zitten in het oog van het lage drukgebied van de afgelopen dagen: geen wind, een glad IJsselmeer. Wel twee ‘prachtige’ windhozen ten zuid oosten van ons: een machtig gezicht op een mooie veilige afstand. Hoewel het veld uiteengeslagen is (zwempauzes op het IJsselmeer), liggen we alle zes in dezelfde schutting in de sluizen bij Den Oever. 2 schepen durven het aan over de Bollen richting Oude Schild te varen. Best een avontuur. Ook de Adventure (what’s in a name) slaagt er met een diepgang van 1,60 in om over de ondiepte te komen. Ze hebben precies gevoeld hoe diep het was ; )

We blijven een dag op Texel. Er wordt nog even getwijfeld de volgende dag toch uit te varen, maar de windverwachting van 6 BF houdt ons in de haven van Oude Schild. De kinderen vermaken zich prima in de speeltuin, met de bijbootjes en het krabben vangen. We huren fietsen en bezoeken het Strandjutttersmuseum en Ecomare.

Woensdag 26 juli varen we uit via het Marsdiep over de Noordzee naar de haven van IJmuiden. Cumulus vertrekt, met een eigen plan, als eerste om 8.15 uur. De wind blijkt meer uit het zuiden te komen dan voorspelt. De Zuid-Westen wind dwingt ons om scherp te varen. Onderweg zien we de strandgasten in Bergen aan Zee, Egmond aan Zee en Castricum. Van ver doemen de ovens op van Tata Steel. We ontkomen niet aan een aantal rakjes om uiteindelijk de haven van IJmuiden binnen te varen. Cumulus bereikt als eerste om 17.00 uur de haven. Een aantal kinderen nemen nog een stoere duik in zee voordat de storm losbarst. Adventure komt ruim 4 uur later aan in de regen en met de stroom tegen. Het was een pittige tocht.

’s Avonds palaver in IJmuiden. De grote vraag is of we 50 nm aandurven voor de volgende dag naar Stellendam. Het oorspronkelijke plan naar Scheveningen te varen, sneuvelt in de wetenschap dat we daar dan minstens 3 dagen verwaaid zouden liggen. Uiteindelijk gaan de meeste stemmen op voor de Staande Mastroute, ondanks de pijn in een aantal zeilersharten.

Na een dag flink doormotoren liggen we ’s avonds in de passantensloot van de WSV in Gouda, 4 rijen dik, net na de dubbele spoorbrug van Gouda. Een plek waar je niet gauw verzeild raakt, maar die toch heel knus aandoet door het stapeleffect in de ondiepe sloot. De kinderen vermaken zich totdat het al donker is met het varen in de bijbootjes.

De volgende ochtend op naar Willemstad. Door de draaitijden van de brug bij Alblasserdam en de brug bij Dordrecht raakt het speelveld uit elkaar. Een aantal van ons liggen nog even kort aan de kade in Dordrecht. Eind van de middag liggen we allemaal in de haven van het mooie vestingstadje. Na een lange dag op zee en voor de meesten 2 lange dagen op de Staande Mastroute komen nu de kortere reisdagen aan bod en kan het tempo verlaagd worden.

We besluiten de ochtend erop bijtijds (06.00) te vertrekken om de drukte in de sluizen op het Volkerak en die naar het Grevelingenmeer voor te zijn. Het is opvallend rustig. Na 3 sluizen bereiken we halverwege de ochtend de Marina Bruinisse. We zijn in Zeeland! De eerste mosselen worden ingeslagen en genuttigd. De kinderen vermaken zich in het overdekte zwembad.

Met koffie, limonade en gebak vieren we zondagochtend de verjaardagen van twee opvarenden van de Eibert. En ook de zon gaat schijnen na een druilerige regendag. Daarna op weg naar de Archipel in het Grevelingenmeer. Over het ‘bruisende’ water met een behoorlijke wind van BF6/7 bereiken we de Archipel. De battle tussen Eibert en Oanrieder wordt uitgevochten in het voordeel van Oanrieder. Jipper haalt Anjana in. Niets nieuws onder de zon. Het is heerlijk rustig op de Archipel. Weinig schepen hebben zich op het meer gewaagd. We hebben het eiland bijna voor ons alleen. De kinderen maken een vuurtje. Er wordt gezwommen en gesnorkeld. Aan het eind van de middag gaat de bbq aan. Het wordt een lange nacht. Door een select gezelschap wordt tot diep in de nacht gezongen onder het genot van kruidenbitters en eigen brouwsels. De Jipper geeft de volgende ochtend een les wedstrijdzeilen met de genaker voor degenen die fris zijn opgestaan. Eerst wordt de theorie doorgenomen (nieuwe commando’s worden geleerd) en daarna varen op de genaker. Er staat een lekker windje en iedereen komt enthousiast terug.

Op eigen tijd en uur zeilen we terug richting Bruinisse. Een totaal ander verhaal als de heenreis. Met een maximale windkracht BF3 en soms helemaal geen wind zeilen we op ons gemak naar de haven met onderweg een frisse duik tussen de kwallen. Adventure, Cumulus en Oanrieder blijven nog een nachtje eilandbewoners op het eiland vlak voor de jachthaven Bruinisse. Eibert, Anjana en Jipper hebben de walstroom en de mosselen nodig van de jachthaven.

De volgende ochtend is ons doel Kortgene. We gaan de Grevelingensluis door en duiken het Mastgat in. We kruisen tussen de binnenvaarders door. Ook krijgen we weer te maken met getij. Ideale tijcondities betekenden midden in de nacht vertrekken, of late aankomst op bestemming. Dus voor de middenweg gekozen met een stukje tij tegen vanaf de Zeelandbrug zuidwaarts. Ten westen van de Vondelingenplaat ziet de Cumulus een waarscheepje vastlopen. Met afgaand tij zouden ze daar nog wel aan aantal uren vastliggen. Anjana vaart er net en besluit te helpen. Helaas is de elektromotor van de bijboot niet sterk genoeg om het waarscheepje los te trekken. Onze actie trekt wel de aandacht van een platbodem met bijbootje. Na veel gejoel van de buitenboortmotor lukt het het schip te bevrijden. We varen verder langs de zeehondjes richting de zandkreek en de sluis naar het Veerse meer.

In Kortgene liggen we gestapeld aan de boodschappensteiger. De kinderen hebben een heerlijke tijd in de waterspeeltuin met kabelbaan en glijbaan het Veerse meer in.

Sommigen missen de rust van een eiland en gaan al in de ochtend naar de overkant aan de Schelphoekplaat. Voor Jipper is het daar te ondiep. Met 3 schepen varen we door richting de Arneplaat. De wind trekt al flink aan. Als ook de regen erbij komt, besluiten we een warme kroeg in Veere te verkiezen boven een eiland. We passen nog net in de stadhaven van Veere. Er kan geen boot meer in of uit. Dat betekent morgen vroeg opstaan.

De volgende ochtend steken we over naar de Mosselplaat. De wind wordt krachtig (BF7/8) en fluit de hele dag en nacht om onze oren. Tussen de bomen van de Mosselplaat vinden we beschutting. We zien de KNRM uitvaren om een vastgelopen schip los te trekken. Als ons hoofd nog niet leeg was geraakt door de wind van de afgelopen tijd, dan is alles er nu wel uit gewaaid. Met de bijbootjes bezoeken een aantal van ons Veere voor een kopje koffie en ijs. Niet iedereen houdt het droog bij de overtocht: de wind stuwt het water behoorlijk op.

De kinderen vermaken zich prima op het eiland. Ze plukken brandnetels voor de thee en er wordt bramenjam gemaakt van de geplukte bramen op het eiland. Het project wordt ook nog een commercieel succes als ze de pot jam verkopen aan de bemanning van de Jipper.

De wind waait nog steeds behoorlijk de volgende ochtend. Met hulp van elkaar komen we allemaal goed los van de Mosselplaat. We varen door het kanaal door Walcheren naar Middelburg. We genieten van de geneugten van de stad en vullen de voorraden aan. Tegelijkertijd worden er weer plannen gemaakt: Vlissingen, Cadzand en de terugreis naar het noorden. We gaan hoe dan ook richting de derde week. Cumulus en Adventure besluiten om al eerder richting het Noorden te varen en Cadzand over te slaan. Zij varen mee tot Vlissingen en gaan dan noordelijk naar de Roompot.

Het is druk in het laatste stuk van het kanaal door Walcheren. We tellen meer dan 30 jachten voor de eerste brug bij Middelburg voor de zogenaamde blauwe golf. Als de sluis opengaat, zien we een gigantisch containerschip voorbij varen. Indrukwekkend om het vaarwater van de Westerschelde op te gaan. We gaan weer de zee op! Het water is prachtig groengrijs. Het zicht is perfect. De zon schijnt en we varen een relatief rustige Westerschelde op. We varen een hoog rak. Sommigen van ons varen een rakje meer. Uiteindelijk valt het mee met het aantal vrachtschepen. Naast het grote containerschip moeten we nog rekening houden met een imposante sleepconstructie. Het is een heerlijke tocht en er gaan stemmen op om door te varen naar Calais. Aan het einde van de middag liggen we met 4 schepen in de nieuwe haven van Cadzand

Blijven we nog een dag in Cadzand of niet? Het strand en het zeewater zijn heerlijk. De palmen ontbreken nog. Je kunt er heerlijk hard lopen en er zit een goed restaurant met een sterrenkok. Helaas is het beide dagen volgeboekt. We hebben zin om te zeilen en dus gooien we de trossen los en zeilen langs Walcheren naar de Oosterschelde. De stranden bij Vlissingen, Westkapelle en Domburg zijn goudgeel en zitten vol met badgasten. Rond de middag komen we aan bij de sluizen van Neeltje Jans. We leggen aan bij de haven van de Roompot. We treffen Adventure weer.

We besluiten om binnendoor via de Oosterschelde richting Stellendam te varen. De dwarrelwind nodigt niet uit om vandaag over zee te gaan. De voorspelling is dat we over een paar dagen betere wind hebben richting het noorden. Ons tussendoel wordt Sint Annaland. Onderweg zien we de Eibert met de genaker in Hollandse kleuren op onder de Zeelandbrug door varen. Het weer is prachtig en na een halve dag varen komen we eind van de middag aan in de Krabbenkreek. We gooien het anker uit en gaan lekker zwemmen en spelevaren met de bijbootjes. Helaas heeft Oanrieder motorpech. Met de bijboot trekt Pieter het schip de haven in en legt haar aan de steiger bij de werf. Dat wordt even afwachten morgenochtend.

Het eten in het havenrestaurant is heerlijk. Vanachter je bord heb je een prachtig uitzicht op het terugtrekkende water en het droogvallende slik. We zien een aantal boten droogvallen buiten de geul. Het water valt hier wel 3 meter terug. De volgende keer gaat Anjana hier vast ook droogvallen.

De motor van Oanrieder is snel gerepareerd. De Friesen kunnen weer varen. Het regent de hele dag en met wind tegen motoren we over het Volkerak en het Haringvliet naar Hellevoetsluis. Met de haven in zicht, klaart het op en krijgen we een blauwe lucht. Het wordt een mooie avond. We palaveren in een Roompotrestaurantje aan het strandje. Helaas voor ons is de frituur al uit en gaan de bitterballen aan onze neus voorbij.

Om 12.00 uur gooien we de trossen los en varen richting de sluis bij Stellendam. Speciaal voor ons staan de spuisluizen open en hebben we extra stroom mee ; ). Door het slijkgat waait een lekkere wind en al kruisend komen we het slijkgat uit. De wind is niet de verwachte BF5 maar de zon schijnt, we hebben de stroom mee en zeilen rustig richting de maasmond. Daar melden we ons allemaal keurig bij het naderen van de MV ton. Sector Maasmond plot ons allemaal, behalve Oanrieder, keurig op de kaart. Fries verstaan ze in deze contreien niet. De Eibert wordt zelfs tweemaal opgeroepen en verzocht uit te wijken voor de beroepsvaart. Bij de monding van de Maasmond treffen we een flinke golfslag en weinig wind. Bovendien gaan we steeds meer voor de wind. We deinen behoorlijk en de zeilen willen alle kanten op. In de verte zien we Jipper met het gehesen zwarte monster hard gaan. Later blijkt dat ze 11 knopen hebben aangetikt. Ook Eibert heist zijn lap in de mast. Na de Maasmond wordt het beter en kunnen we weer een lekker stukje zeilen met Scheveningen in zicht. Aan het einde van de middag lopen we Scheveningen binnen en strijken neer bij Simonis in de haven voor lekkere vis. Later koffie aan de boulevard en nog even spelen bij de branding in het donker. Met het zand tussen de tenen terug naar de boot. Morgen uitslapen en een dagje niet op het water.

We blijven een dagje in Scheveningen. Sommigen gaan naar het strand, anderen togen naar Den Haag om te zien of de formatie op het Binnenhof al hervat is. En opnieuw vis van Simonis voor sommigen!

Stipt om 7.00 uur gooien we de trossen los. Doel is IJmuiden, onze laatste tocht samen in deze vakantie. ‘s Ochtends blijkt er geen wind in tegenstelling tot de berichten de avond ervoor. We starten zeilend, maar de wind raakt al snel op. Op de motor lopen we IJmuiden binnen.

De bonte middag heeft een hoop inschrijvingen opgeleverd van zowel volwassenen als kinderen en is echt hilarisch. De steiger is ons podium. Het publiek zit op het voordek. Alle gebeurtenissen en emoties zijn vertaald in moppen, sketches en liedjes. Tot op heden spelen sommige deuntjes nog steeds door ons hoofd: Jipper is een J, Jipper…. Bij Zilt aan het strand van IJmuiden is het galgenmaal. We blikken terug en vooruit op onze oude en nieuwe zeilreis.

Ursula Lindner

Jipper is een J, Jipper nr. 2

Wie doet er volgend jaar weer mee?

Mark Lindner-Ghost Sailors at the sea

Met zes schepen varen we uit

Van Texel naar IJmuiden

Maar als de mast huilt

dan varen we niet, dan varen we niet, dan varen we niet uit

Cumulus aan kop en Adventure achteruit

Jipper is een J, Jipper nr. 1

met 5 schepen gaan we weer heen

Oanrieder de skutjse

met de zwaarden naar benee

Eibert heist de zeilen en dobbert met ons mee

Diederick gooit de handdoek en heist hem in de top

Pieter denkt ‘nee’, die lap kost mij mijn kop

Jipper is een J, Jipper nr. 1

met 4 schepen gaan we weer op

We naderen IJmuiden weer en nu is het gelukt

Oanrieder uit staal en kan niet meer stuk

Met Anjana op de hielen, de zeilen vol met wind

Echt waar met goed zeemanschap wint Oanrieder gezwind

Jipper is een J, Jipper nr. 2

We varen rondje Nederland

Wie doet er volgend jaar weer mee?