Wij zijn opgericht in 1972. In 2017 hebben we ons 45-jarig bestaan gevierd en in 2022 bestaan wij 50 jaar!! Wij zijn een vereninging met een respectable leeftijd en volop in ontwikkeling. Wij tellen ruim 3000 leden en meer dan 100 vrijwilligers zetten zich als kaderlid in voor onze vereniging, in het bestuur en in diverse commissies.. Ons doel is: ‘het behartigen van alle belangen van de toerzeilers in de ruimste zin van het woord en het verrichten van al wat hiermee verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn’. Wij zijn er zeker niet alleen voor zeilers met een eigen schip! Dat betekent dat we als vereniging evenementen organiseren waar alle leden elkaar kunnen ontmoeten, maar ook dat we ervoor willen zorgen dat we samen op een verantwoorde manier kunnen blijven genieten van het vaarwater dat we hebben. We streven naar een veilige, mooie en open vaarwegen.
Structuur
Een vereniging van de omvang van de Toerzeilers vraagt een duidelijke structuur. De Algemene Ledenvergadering is het hoogste orgaan. Oftewel de leden zijn de baas. Het bestuur wordt benoemd door de leden en heeft de dagelijkse leiding en draagt zorg voor samenhang in de vereniging. De meer dan 100 actieve leden zijn georganiseerd in commissies.
Vergaderingen
Eenmaal per jaar is er een Algemene Ledenvergadering. Voor een gezonde vereniging is het noodzakelijk dat de leden betrokken zijn bij het bepalen van het beleid en bij de gang van zaken.
Bestuur, commissies en onze vrijwilligers
Het landelijk bestuur bestaat uit vrijwilligers die het toekomstige beleid uitstippelen en tegelijkertijd de operationele zaken bewaken. De meer dan 100 kaderleden zetten zich in voor diverse en uiteenlopende commissies. Dit zijn er te veel om op te noemen. We kennencommissies die belangen behartigen, gericht zijn op het vergroten van veiligheid en commissies die activiteiten organiseren voor specifieke doelgroepen. Verschillende regio's zijn ook actief in het organiseren van evenementen. Laats - maar net zo belangrijk als de hiervoor genoemde commissies - zijn de meer ondersteunende commissies. Deze commissies organiseren onder meer beurzen, verzorgen de ledenadministratie etc.
Onze vereniging draait op vrijwilligers, wij kunnen op diverse plekken nog extra handjes gebruiken! Kijk hiervoor eens op onze vacaturebank Vrijwilligers gezocht. De regionale commissies zijn verspreid over Nederland. Hiernaast kennen we commissies voor doelgroepen en een ruim aantal ondersteunende commissies, zoals bijvoorbeeld de ledenadministratie.
Informatie
Onze vereniging heeft veel aandacht voor het informeren van onze leden. Dit gebeurt op verschillende wijze, via ons magazine (ook digitaal te lezen), via de nieuwsbrief en via onze website. De website bevat veel informatie, die deels openbaar is en deels allen toegankelijk voor leden. Leden dienen daarvoor in te loggen en krijgen dan toegang tot onder meer: