Toerzeiler Blogs

Met 5 Bf op het Vrouwenzand



De weerberichten voor de Pinksterdagen waren nogal onstuimig met veel regen. Zaterdag woei het 6Bf uit het westen en dan is Stavoren-den Oever een minder goed idee met een 24 voeter. Wij kozen er in ieder geval voor om voor de wind Friesland in te waaien en dan maandag vanuit Lemmer een hoekje IJsselmeer naar Stavoren te doen.

Zaterdag zagen we inderdaad tot 30 knopen wind op de teller en we waren tevreden met onze keus.Bij vertrek uit Lemmer hebben we tussen de 10-15 knopen wind uit het zuiden, zodat de hoek van de Steile Bank mooi bezeild is. Omdat de wind af en toe zelfs onder die 10 knopen zakt zetten we de kluiver er bij en ronden we onder vol tuig de Steile Bank. De wind neemt gestaag toe en is even later meer boven de 15 knopen dan er onder. Tijd om de kluiver weg te rollen en onder fok en grootzeil verder te gaan. Af en toe komt er een buitje regen over, maar een kniesoor die daar op let. Met dit weer moet je toch je zeilpak aan dus of het buiswater van voren komt of wat regen van boven, dat maakt niet zoveel uit.
Tegen de tijd dat we bij de vaste lichtopstand zijn zit de wind meer boven de 25 knopen dan bij de 20 en steken we het 1e rif, zelfs dan doen we bij vlagen ruim 6 knopen. Zijn we niet zo gewend van onze 3ton wegende 24ft North Beach. Maar wel volop genieten.
We waren eigenlijk van plan om de hoek af te snijden en door de spleet tussen het Vrouwenzand door te gaan, maar met 20+ kn wind vind ik dat bij nader inzien een minder goed idee, we gaan er gewoon omheen.

Met 5Bf wind in de rug het Vrouwenzand op


Even later zien we in de verte voor ons een zeiljacht op kruisende koers. Dat is merkwaardig want we varen vlak langs de ondieptes van het Vrouwenzand en daarachter ligt niks waar je zou willen wezen. Op de AIS zie ik dat het jacht inderdaad haaks op onze vaarrichting een noordelijke koers aanhoudt. De Voyager loopt onder fok met bijna 6 knopen recht op de plaat af. Ik kijk voor alle zekerheid nog even op de kaart ,maar het is daar 1,1 en 1,2 m diep. De Voyager is volgens zijn AIS gegevens 9m, de meeste jachten van die lengte steken meer dan 1m diep. Misschien verlegt ie zijn koers nog. Ik blijf het verloop volgen, als het jacht de rode tonnenlijn kruist probeer ik hem op kanaal 16 aan te roepen, nog een keer, geen reactie. Als het goed is luistert hij uit op blokkanaal 1 van de Meldpost IJsselmeer. Dat is een duplex kanaal, dus ik kan daarop een ander schip niet aanroepen. Ik roep de meldpost op, leg de situatie uit en vraag of zij het schip kunnen oproepen en waarschuwen. “Dank u wel voor de melding meneer." Ik luister op kanaal 1 en wat volgt is 10 minuten lang het weerbericht en vaarberichten.
Nog voor het weerbericht voorbij is zien we bij de Voyager de fok klapperen en de AIS snelheid is nu 1,4kn. Die zit vast.

Ik roep op 16 de Kustwacht om te melden dat er een schip is vastgelopen op het Vrouwenzand. Geef exacte positie door en blijf luisteren op 16. Binnen 5 minuten meld de berger “Odin” dat hij op weg is naar het gestrande jacht en er bijna is. Die heeft meegeluisterd op 16. Even later meldt ook de Corry Dijkstra van Elk, de boot van de KNRM uit Enkhuizen, dat ze onderweg zijn.

Inmiddels heeft de Voyager zijn grootzeil er bij gezet en probeert, kennelijk onder helling, weer los te komen. Als de Odin zich weer meldt blijkt dat gelukt te zijn, want hulp is niet nodig. De Kustwacht probeert het schip op te roepen en als dat niet lukt vragen ze de Odin om even te vragen of ze zich willen melden. Uiteraard blijf ik luisteren op 16, maar Voyager meldt zich niet meer, blijft kennelijk liever anoniem.



Meldpost IJsselmeer?


Eind goed al goed zullen we maar zeggen, we hebben vertier, spanning en sensatie meegemaakt en het schip is op eigen kracht weer losgekomen. Maar één vraag blijft me toch bezig houden. Ik zie een schip in gevaar komen, kan op het voorgeschreven blokkanaal zelf niet aanroepen. Vraag de meldpost dat te doen, die bedankt voor de melding en doet verder niks. Laat het schip gewoon op de plaat lopen. 5Bf lagerwal.
Wat is de taak van blokkanaal 1? Dat heeft toch ook een veiligheidsfunctie. En misschien had Voyager ook kanaal 1 niet op staan, maar de meldpost heeft het niet eens geprobeerd.
Verkeersbegeleiding hoort kennelijk niet bij hun taak. Het is louter een omroep van weerberichten en vaarberichten. Oh ja, je kan ze ook aanroepen om je marifoon te testen.