Toerzeiler Blogs

Goed verzekerd…..



Tijdens de Folkweek treden niet alleen in het centrum van Whitby maar ook rond de haven meer dan 100 muziekgroepen op. In 7 dagen tijd staan er zo’n 300 concerten op het programma. In alle pubs en taverns vinden jamsessions plaats van Engelse, Ierse en Schotse muzikanten. Zittend op je boot hoor je ‘s middags al de eerste klanken vanuit de havenkroegen komen. In de loop van de avond kun je in de tientallen pubs en taverns de Folksfeer proeven. Speel je zelf een instrument? Je bent welkom om mee te spelen.


Nadat we ons voldoende gelaafd hadden aan muziek en pints was het weer tijd om aan de terugtocht te beginnen. Na bestudering van de diverse weerberichten besloten we om eerst naar Lowestoft te gaan. We wilden niet rechtstreeks naar IJmuiden of Den Helder. Als we voor die opties zouden kiezen dan zouden we de 220 mijl met de ijzeren genua moeten afleggen. Nu motorden we maar naar Lowestoft, toch ook nog zo’n 135 mijl.


Weersverwachting voor de volgende dag, vrijdag: Wind west 6. ’s Avonds onder de Hollandse kust buien met windstoten tot 40 knopen.
We vertrekken bijtijds uit Lowestoft, hijsen alleen het grootzeil met rif en wachten af hoe de wind zich ontwikkelt. Om de kortste weg te nemen en niet plat voor de wind te zeilen laten we de stroom aan lijzijde invallen zodat we ongeveer een koers van 90 graden kunnen aanhouden. Na een voorspoedige overtocht komen we bij de aanloop van IJmuiden aan, zo’n 20 mijl uit de kust. Inmiddels is dit een nauwe doorgang geworden. Ten noorden het verkeersscheidingsstelsel, in het midden ankerplaats van zeeschepen, en ten zuiden het windmolenpark Lichtterduinen. Hier moeten we plat voor de wind zeilen. Om een onverwachtse gijp te verhinderen brengen we een bulletalie aan.


Achter ons zien we de donkere wolken zich opbouwen en vervolgens krijgen we diverse regenbuien over met windstoten tussen 40 en de 48 knopen. De stuurautomaat vangt deze buien perfect op. Na drie van deze buien zien we weer zo’n bui zich ontwikkelen. Ach , denken we, er zijn er al drie gepasseerd en deze kunnen we ook wel hebben.
Mis!! Windshift 30 graden, grote knal, en toch een gijp. 57 knopen wind op de meter en degene die aan het roer staat, die we nu ter hand hebben genomen, krijgt door de kracht op het roer de boot niet meer op koers. Dan maar de motor starten en ja hoor: Spazio ligt weer op koers. Dit alles heeft nog geen anderhalve minuut geduurd.
We wachten totdat de wind gaat liggen voordat we de schade op gaan nemen. Gelukkig zijn er geen persoonlijke ongelukken gebeurd op een blauwe schouder na (hier is de grootschoot tegenaan gekomen). Het lij-oog, waar de bulletalie op was bevestigd, is open gescheurd. We besluiten het grootzeil te laten zakken en de fok uit te rollen. Nu pas zien we dat de giek in een hockey stick is veranderd.


We liggen weer op koers en gaan over tot de orde van de dag. De wacht wordt afgewisseld. Het thuisfront wordt gebeld. De Raasdonder zou om 18.30 uur starten aan de 24 uurs race, we waarschuwen voor de buien die er aan komen.
Later die avond liggen we in Seaport marina te IJmuiden en genieten van een verdiende nachtrust. Weer een ervaring rijker.


Wat hebben we geleerd:
Bij zulke zware buien toch het grootzeil strijken en de fok gebruiken.
Denk na over de constructie van de bulletalie, er kunnen grote krachten op komen te staan.
Dat de boot dit geweld aan kan, de betrouwbaarheid van de Spazio is weer bevestigd.
Dat je goed moet kijken hoe je verzekerd bent, je kan voor verrassingen komen te staan. Verzekeringsmaatschappijen hanteren vreemde afschrijvingscriteria. (Mijn giek en mast zouden na zes jaar zijn afgeschreven….) Voor informatie over verzekeren lees de Folder van de Toerzeilers: Meer verstand van verzekeren


En natuurlijk volgend jaar weer met de Toerzeilers naar Whitby. Jij ook?