Mag ik bij u langszij?

“Mag ik bij u langszij...?”


Mijn vermoeden is dat veel van de Toerzeilers bekend zijn met dit artikel in het Binnenvaart Politie Regelement. Het is ook een standaardvraag in het examen voor Vaarbewijs I. Toch denk ik dat een groot aantal watersporters deze vraag fout heeft beantwoord tijdens het examen. En daar gaat dit stuk over. Jammer, want behalve dat het een examenpunt oplevert, is deze regel ook van toepassing om het varen met elkaar leuker te maken. Ik ervaar het in ieder geval als heel prettig om me welkom te voelen zodra ik langszij een medewatersporter afmeer. En dan bedoel ik niet dat de borrel en de hapjes klaarstaan zodra de trossen zijn vastgezet. Hoewel, dit is wel bespreekbaar. Het aannemen van een meertros is een kleine moeite vind ik en scheelt bij veel wind een hoop gedoe en beperkt de kans op schade. En laten we ook eerlijk zijn, als wij met onze 40 voets aluminium mammoettanker naast een prachtig gelakte 6 meter houten Scherenkruiser willen afmeren, dan is de weerstand om ons als buren te accepteren te begrijpen. Ook omdat wij vervolgens de nieuwe buren die een 45 voet Colin Archer met een waterverplaatsing van 30 ton varen, uiteraard langszij nemen als zij dit vragen. Ik heb dat examenpunt wel gescoord. U schudt nu uw wijze hoofd, maar ik heb in een ver verleden meegemaakt dat op Terschelling, waar toen nog geen jachthaven was en stapelen de standaard, het eerste schip aan de wal een Waarschip kwarttonner was en het laatste schip, 6 jachten verder, een 12 meter catamaran. Toen het tij kenterde en de stroom van de andere kant kwam, kwam er een paniekerige boodschap uit het Waarschip dat de kastjes niet meer open konden en even later de geschroefde aanlegbolders uit het dek waren getrokken.

Do's en Don'ts bij stapelen

Is langszij afmeren dan een serieus issue? Misschien wel, maar het hoort erbij als je de sfeervolle vissershavens bezoekt. Er zijn een paar regels die blijkbaar niet iedereen kent. Bijvoorbeeld: als je naar de wal wilt, spring je niet op het voordek van de buurman, maar je stapt erop. En je loopt via het voordek over het buurschip. Een enorm gedoe als de schepen om-en-om liggen, maar zo hoort het. En je zorgt dat je schone schoenen hebt. En herhaaldelijk vertel je je kinderen dat ze zachtjes over het voordek behoren te lopen. Ook is het gebruikelijk dat het 3e, 6e en als je pech hebt, het 9e jacht een tros uitbrengt naar de wal. Voor en achter, want de wind wil nog wel eens draaien. Deze laatste regel wordt nog wel eens vergeten. “Het waait toch niet..?”. Mijn antwoord is dan: “Als het gaat waaien vannacht en er staan geen lijnen naar de wal ben ik genoodzaakt u los te gooien om schade aan mijn boot en die van mijn binnenburen te beperken… maar ik maak u wel eerst wakker hoor…”. Een lijn zetten gaat dan vaak vrij vlot. Gelukkig zijn er tegenwoordig veel havenmeesters die het stapelen reguleren. Maar ook zij zijn er niet altijd.

 

Tips voor het vermijden van buren

Als kleine vorm van service geef ik u hierbij een aantal tips die meehelpen dat u geen buren krijgt die langszij willen komen. Het is een bloemlezing uit de praktijk, met reacties waar u wel rekening mee dient te houden.

· Een bordje: “Verboden aan te leggen”. Ze bestaan echt. Soms in meerdere talen. En anders is deze zo gemaakt, een plaatje triplex en een paar haakjes. Als de havenmeester langs komt wel snel een dweil over het bordje gooien.

· Een grote blaffende hond op het voordek. Bij het verzoek langszij te mogen, geef je als antwoord: “De hond kan heel vals reageren op kinderen… je moet het zelf weten..”. Risico: de nieuwe buren hebben een nog grotere hond…

· De bijboot afmeren langszij. Een bekende truc. Duidelijker kan het niet worden aangegeven dat buren niet welkom zijn. Risico: Uitkijken voor de grote gehuurde Visserman Lemmeraak met 6 kerels aan boord die een weekendje weg mochten van de vrouw en wel in zijn voor een grap en de aak tegen de Zodiac aanleggen die de rol van stootwil niet aankan.

· De opmerking schreeuwen: “Er is hier geen walstroom..!” En zodra de buren liggen het aggregaat starten. Risico: Een aggregaat stopt als de buren een aardappel in de uitlaat stoppen als die boven hun kuip is gesitueerd. Hier heeft u direct de business case rond voor een aggregaat aan boord. Een oud 2-takt Chineesje op mengsmering is ook een optie om buren te weren. Goed zichtbaar plaatsen.

· “We vertrekken vannacht om 04.00 naar Kornwerderzand...”. Geleerd in Makkum. Maar hier was een niet ingecalculeerd risico. De langszij-buren trokken zich hier niets van aan. ’s Nachts om 03.55 klopten de langszij-buren keurig aan om de bemanning van het ‘gastvrije’ jacht te wekken. Het werd geen prettig ontbijt...

· Muziekbeleving is iets subjectiefs. Maak er gebruik van. Statistisch staat vast dat Death Metal muziek het minst wordt gewaardeerd door de grote massa. Op Spotify is veel te vinden op dit gebied. Sterker, er zijn al afspeellijsten beschikbaar. Een grote luidspreker op het kajuitdak geeft al een goed signaal af naar potentiële buren dat het geen rustige avond gaat worden. Neem wel zelf een noise-cancelling hoofdtelefoon mee.

Een goede buur is beter dan een verre vriend. Geldt zeker voor een mooie avond in een gezellige havenstad. Om eerlijk te zijn heb ik weinig slechte ervaringen opgedaan. Integendeel. Talloze borrels gedronken met buren voor één avond. Volgende dag wens je elkaar een goede vaart en een mooie dag toe. En wil je een avond geen gezellig gebonk over je voordek, of struikelende medewatersporters, dan ga je in een box in de jachthaven liggen. Of achter het anker. Trouwens, wij slapen toch achterin onder de kuip…