Vaarbelangen activiteiten

Ruimtelijke ontwikkelingen


De belangen van de Toerzeilers bij toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen in Nederlandse vaargebieden  worden door de commissie actief bewaakt

Zoet/ zout afvoer in ZW Nederland

Standpunt

Onbelemmerd varen moet zo mogelijk overal kunnen.

Actie

Intensief volgen en recreatievaartbelangen bepleiten waar nodig

Toelichting

De Haringvlietsluizen zijn eind 2018 op een kier gezet met als gevolg zout/brak water tot aan Middelharnis. Rijkswaterstaat monitort continu en past de opening aan opdat de zouttong niet te ver doordringt.. Natuurorganisaties hebben in 2015 13,5 miljoen Euro ontvangen uit het Droomfonds van de Postcodeloterij om aan natuurherstel in het Haringvliet te werken. Inmiddels zijn op uitgebreide schaal gebieden aangekocht (m.n. op Goeree-Overflakkee) om als natuurgebied te worden ingericht. De Toerzeilers zijn betrokken bij recreatieplannen.

Daarnaast is het wachten op de definitieve besluitvorming over het weer zout maken van het Volkerak en Zoommeer; het kabinet heeft in november 2018 laten weten dat daar tot 2030 geen geld voor is. De besluitvorming over het getij op de Grevelingen is hiervan los gekoppeld. In 2017 is de Flakkeese spuisluis in de Grevelingendam even in bedrijf gekomen, waardoor toen aan twee zijden de Grevelingen werd gevoed met zout water. In 2018 is de spuisluis weer uit bedrijf genomen om daar een proef-getijdecentrale in te bouwen. Door ernstige vertraging is die nog steeds niet gerealiseerd (begin 2020), waardoor de waterkwaliteit in het oostelijke deel achter blijft. Projectontwikkeling in de Grevelingen nabij de Brouwersdam (Brouwerseiland) tast de vaar- en aanlegmogelijkheden aan. Na besluitvorming door de Raad van State is de voorbereiding gestopt. Alert blijven op een eventuele herstart.

Verkeerspost Ouddorp

Standpunt

De bemanning van de vuurtoren moet behouden blijven.

Actie

De gemeente ondersteunen bij het behoud van de bemanning.

Toelichting

Door bezuinigingen bij Rijkswaterstaat dreigt de bemanning van de vuurtoren te verdwijnen. In dit lastige zeegat tussen de Maasvlakte en Goeree-Overflakkee met veel beroeps- en recreatieverkeer  (waaronder sportvissers) blijven “ogen en oren” op de vuurtoren dringend gewenst. Inperking van de bezetting was evenwel niet te vermijden. De bezetting wordt nu afgestemd op de vaarbewegingen van de vissersvloot.

Nieuwe eilanden, moerassen en luwtestructuren 

Standpunt

Niet meer eilanden dan de huidige Marker Wadden behalve in de ondiepe vooroever

Actie

De voorbereiding van het industriezandproject ten zuiden van Gaasterland is na bezwaren gestopt.  De Marker Wadden moeten kritisch worden gevolgd. Licht- en horizonvervuiling beperken 

In het kader van de discussie over de Gebiedsagenda IJsselmeer 2050 blijven benadrukken, dat eilanden in het centrale deel van het Markermeer ongewenst zijn.  

Streven naar vroegtijdige betrokkenheid bij de planvorming.

Toelichting

 Vogeleiland de Kreupel en speciebergingseiland IJsseloog zijn nieuw gemaakte eilanden, 

die [deels] bezocht kunnen worden en vaak dienen als beschermde ankerplaats; ze zijn 

gelegen in/ nabij vaarroutes. In reactie op de wijzigingen in het Besluit Algemene Regels 

Ruimtelijke Ordening (BARRO) hebben De Toerzeilers in 2016 met succes ingezet op 

vooroever ontwikkeling, die is gekoppeld aan kust- en dijkversterking en  bezwaar gemaakt 

tegen eilandplannen los daarvan. Ons bezwaar tegen plannen voor luwtestructuren in het 

Hoornse Hop (2016) heeft er mede toe bijgedragen dat die zijn ingetrokken. De 

Toerzeilers verwelkomen de aanleg- en ankermogelijkheden bij de Marker Wadden. 

Waddenzee

Standpunt

Geen toegangbeperkende maatregelen. 

Actie

Ontwikkelingen volgen via de samenwerking met andere recreatie-organisaties (Verbond Vaarrecreatie Waddenzee) en lettend op het Actieplan Vaarrecreatie Waddenzee, dat een vervolg moet gaan krijgen.

Het initiatief voor Holwerd aan Zee wordt toegejuicht. 

De rede van Vlieland vraagt om een proef met ankerboeien (moorings).

Toelichting

Afgezien van de top in het hoogseizoen zijn er voldoende ligplaatsen in jachthavens en die zijn over het algemeen goed uitgerust. De kleinere jachthavens aan de Waddenzee- Ameland en Schiermonnikoog- hebben het vanwege de milieu-eisen moeilijk, maar de problemen zijn voorlopig opgelost. Ook de haven van Noordpolderzijl is weer toegankelijk gemaakt. Van veel belang voor de oostgaande waddenvaart. 

De Toerzeilers nemen ook deel aan het Toeristisch Overleg Waddenzee (TOW). Hetzelfde geldt voor het kombergingsoverleg getrokken door Staatsbosbeheer.

De Toerzeilers zijn partner in het recreatie-overleg dat is gekoppeld aan de nieuwe beheerseenheid voor de Waddenzee.

Noordzee 

Standpunt 

De belangen van de zeegaande recreatievaart in de kustzones en op populaire routes op de Noordzee moeten verankerd worden in de gebiedsagenda en de Nationale Omgevingsvisie voor de Noordzee  Dit moet ook gelden voor het Noordzee Akkoord.

Actie 

Samenwerking met het Watersportverbond/Kustzeilers en de sportvissers is van belang.

Deelname aan het overleg voor de planvorming zoals de werksessies voor de gebiedsagenda voor de Noordzee. Inzetten op vertegenwoordiging van de waterrecreatiesector aan de tafel van het Noordzee  Akkoord.

Toelichting

In 2016, 2017 en 2018 hebben wij deelgenomen aan de Noordzeedagen lettend op de ook hier op te stellen Gebiedsagenda. Daarvoor zijn De Toerzeilers aangemerkt als belanghebbende. De opstelling van deze Agenda is opgeschort ten faveure van het Noordzee Akkoord. De Noordzee verwordt tot een industrieel- en transport landschap, waar het dringend gewenst is ook de belangen van de recreatievaart te behartigen. Apart is in 1.3 aandacht besteed aan de doorvaart door de windparken, maar het belang is ruimer. Geconstateerd moet worden dat in het Noordzee akkoord de recreatievaart niet adequaat aan de orde is geweest. Verdere lobby is noodzakelijk.